انتخاب شهردار برتر خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲

انتخاب شهردار برتر خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های استان خراسان رضوی، جواد خدایی امروز سه شنبه، ۱۵ اسفندماه در نشست خبری نخستین دوره انتخاب شهردار برتر- خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به فعالیت حدود ۹۶ شهرداری در سطح استان، اظهار کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌ها با بیشترین تعداد شهرداری در کشور است. شهرداری‌ها و مجموعه مدیریت شهری پیشخوان و پیشرانه خدمت‌رسانی به مردم هستند. مجموعه مدیریت شهری تسهیل‌گر ارائه خدمات بهتر به مردم در ارائه تلاش‌های حاکمیت در مسائل مختلف شهری است.

وی ادامه داد: ما در استان ۲۱ مساله در بخش‌های مختلف را احصا کرده‌ایم. یکی از چالش‌های جدی در استان و چه بسا در سطح کشور، مسأله مدیریتی در خصوص شهرداری‌ها به ویژه با محدودیت‌هایی که در حوزه تامین مالی، مدیریت، ضعف قوانین و ضعف زیرساخت‌ها و... وجود دارد، است.

معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از ۲۳ طرح تحولی ما در استان طرح تحول مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های طرح تحول مدیریت شهری استان، شناسایی، معرفی و حمایت از مدیران شهری موفق در سطح استان است. هدف رویداد انتخاب شهردار برتر ارزیابی دقیق از عملکرد شهرداری‌های استان به ویژه شخص شهردار، برای پایش سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های کلی دولت در بخش‌های مختلف که به شهرداری‌ها مرتبط بوده و همچنین ارزیابی ماموریت‌های‌ مورد انتظار مردم از شهرداری‌ها است. طبیعی است که معرفی الگوهای موفق در کنار بررسی عملکرد شهرداری‌ها در دستگاه‌های مختلف می‌تواند به ارائه بهتر خدمات و بلوغ حوزه مدیریت شهری استان کمک کند.

خدایی با بیان اینکه به معرفی اقدامات ارزشمند و مدیریت ویژه کمتر پرداخته شده است، تصریح کرد: حمایت، معرفی الگوهای موفق از دیگر اهداف اصلی این جشنواره است. امیدواریم این دوره با موفقیت برگزار شود و زمینه را برای سال‌های آینده فراهم کند. اساسا سیاست‌گذاری‌های کشور به این سمت است که مداخله شهرداری‌ها را در حکمرانی یکپارچه شهری بیشتر کند؛ بنابراین باید امکان حمایت از شهرداری و معرفی الگوهای موفق را بیشتر فراهم کنیم.

محور اول: نهضت ملی مسکن

محور دوم: بازآفرینی شهری

محور سوم: کسب درآمدهای پایدار

محور چهارم و پنجم: خدمات شهری و عمران شهری

محور ششم: حمل و نقل و ترافیک

محور هفتم: هوشمندسازی و نوآوری شهری

محور هشتم: محور مشارکت‌های مردمی

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه هیات داوری انتخابی دوره اول این جشنواره متشکل از ۵ داور خواهد بود که ۴ داور به عنوان داوران اصلی و یک داور به عنوان داور تخصصی از دستگاه مرتبط است، افزود: داوران اصلی اولین دوره جایزه شهردار برتر آقای مهدی جمالی‌نژاد (معاون وزیر کشور و شهردار پیشکسوت کشور)، دکتر محمدرحیم رهنما (استاد تمام دانشگاه فردوسی و پژوهشگر حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری)، دکتر سید محسن شوشتری (مدیرعامل اسبق قطار شهری مشهد) و مهندس علیرضا خادم‌پیر (شهردار پیشکسوت ادوار مختلف در شهرها و مناطق مختلف مشهد و مدیرکل اسبق دفتر شهری استانداری خراسان رضوی) هستند. در بخش تخصصی دوره نیز این داوری در محورهای اول و دوم، آقای وحید داعی (مدیرکل راه و شهرسازی استان)، در محور سوم و چهارم آقای مهندس مهدی برامکی (مدیرکل دفتر دفتر امور شهری و شوراها)، در محور پنجم آقای مهندس محسن شریفی(مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان رضوی)، در محور ششم مهندس مهدی حسینی (دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان)، در محور هفتم دکتر علی دلگیر (مدیرکل فناوری و ارتباطات استان) و در محور هشتم که مشارکت مردمی است، حجت الاسلام والمسلمین محمدهاشم زروندی (دستیار مردمی‌سازی استاندار خراسان رضوی) خواهند بود.

خدایی اضافه کرد: محور ویژه این رویداد که محور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است نیز توسط سردار حسینعلی یوسف‌علیزاده(مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی) داوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جوایز این دوره از رویداد انتخاب شهردار برتر سعی کردیم ارزش مادی و ارزش معنوی را در نظر بگیریم، گفت: مهمترین جایزه این رویداد مدال افتخار شهردار برتر است که به یک شهردار اهدا خواهد شد. همچنین لوح سپاس به امضای استاندار خراسان رضوی به شهردار برتر اعطا خواهد شد. علاوه بر آن یک سکه بهار آزادی و اعزام به کنفرانس بین‌المللی ۱۴۰۳ با هزینه رویداد، اعطا خواهد شد. همچنین به جهت مشارکت مجموعه مدیریت شهری نیز یک لوح‌نشان افتخار نیز به رئیس شورای شهر منتخب به نمایندگی از مردم آن شهر اعطا خواهد شد.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: این رویداد بر اساس برنامه‌ریزی هیات داوری شرکت‌کنندگان در ۲۱ اسفندماه برگزار و اختتامیه نیز عصر پنجشنبه ۲۴ اسفندماه همزمان با گرامیداشت روز شهردار در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

خدایی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات این رویداد دادن فرصت دیده‌شدن به شهرهایی است که دیده نشده‌اند، تصریح کرد: در شهر کوچک شهرداری که با همه مردم ارتباط روزانه دارد تمام تلاش خود را می‌کند تا به عنوان یک آشنا مشکلات آن شهر را رفع کند و همه مردم به راحتی می‌توانند خدمات ارائه شده را مشاهده کنند. اما در کلانشهرهای بزرگ ممکن است خدمات به راحتی دیده نشود. این رویداد زمینه فراگیرکردن نگاهمان به شهرهای بزرگ و پیرامون آن را فراهم خواهد کرد




  • منبع خبر:
  • گروه خبری: عمومی
  • تاریخ خبر: 15 اسفند 1402
  • تعداد بازدید: 270



موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی