مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان:

فعالیت معین اقتصادی باید نهادینه شود

بیش از 530 نفر اشتغال زایی به عنوان معین اقتصادی

فعالیت معین اقتصادی باید نهادینه شود مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی گفت: موضوع مثلت اقتصادی و فرهنگی و فعالیت معین های اقتصادی برای رونق کسب و کارهای کوچک و رشد اقتصادی شهرهای و روستاهای استان، باید نهادینه شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی، میثم کرمانی درسومین نشست تبیین اقدامات معین‌های اقتصادی و فرهنگی خراسان رضوی که روز گذشته به میزبانی خبرگزاری ایسنا، برگزارشد، اقدامات و عملکرد این سازمان به عنوان یکی از ۲۲۹ معین اقتصادی فعال استان در ارایه آموزش‌های حوزه کسب و کار، تسهیل در سرمایه‌گذاری و توانمندسازی مردم در مناطق شهری و روستایی و توسعه اقتصادی بخش های واگذار شده به این نهاد، تشریح کرد.
وی افزود: سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی، نهادی عمومی و غیردولتی است که با سرمایه 77 شهرداری استان ایجاد شده و بر اساس مدل ابتکاری مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استاندار خراسان رضوی به عنوان معین اقتصادی شهرستان طرقبه شاندیز، شهر کاشمر و روستای فدیشه نیشابور فعالیت دارد.
مدیرعامل سازمان همیاری‌های شهرداری خراسان رضوی، اقدامات معین های اقتصادی به صورت دستوری و ابلاغی صورت نمی گیرند، عنوان کرد: هر معین اقتصادی با توجه به وظیفه اجتماعی اش باید دانش، اطلاعات و راهنمایی خود را به شهروندان زیر مجموعه اش انتقال و فرهنگ کارآفرینی و توانمندسازی را ترویج دهد زیرا توسعه دستوری انجام نمی‌شود بلکه از کوچکترین مولفه‌ها شکل می‌گیرد.
وی در تشریح اقدامات سازمان همیاری خراسان رضوی به عنوان معین اقتصادی، ادامه داد: در حال حاضر، ۲۸ صندوق با هزار و ۳۰۰ نفر عضو و بش از130 نفر اشتغال زایی در شهرستان طرقبه شاندیز و همچنین 19 صندوق با حدود 950 نفر عضو و بیش از 405 نفر اشتغال زایی در شهر کاشمر ایجاد شده است.
کرمانی همچنین گفت: خیاطی، پسماند، کالای خواب، بسته بندی تخم ماکیان، گردشگری، مهدقرآن، گلخانه، گیاهان دارویی، شیرینی پزی، صنایع دستی، عروسک دوزی از جمله مشاغلی است که با حمایت صندوقهای ایجاد شده، فعالیت دارند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه معین کالا توسط سازمان همیاری شهرداریهای خرسان رضوی، بیان داشت: این سامانه اینترنتی نیز در راستای اقدامات معین های اقتصادی در حال تکمیل شدن است و به زودی آغاز به کار خواهد کرد و در واقع کار عرصه و فروش تولیدات، محصولات و خدمات صندوق های خرد، کارآفرینان، مشاغل خانگی و ... است که به واسطه تلاش های معین های اقتصادی توسط در سطح شهرها و روستاهای استان تولید می شوند را برعهده خواهد داشت.
وی با بیان این که باید فرهنگ خواستن، توانستن است را جا بیندازیم افزود: بیشتر اعضای صندوقها با میانگین ۱۸ تا ۴۰ سال و ۷۰ درصد آنها بانوان هستند و در کاشمر بسیاری از خانوارهای بی سرپرست یا بدسرپرست در حوزه وارد این فعالیتها شدند. در این فعالیتها توانمندسازی در کنار حل مشکلات بوروکراسی واحدهای تولیدی مورد توجه است.
کرمانی تصریح کرد: این فعالیتها اجتماعی است وقتی آموزش خوب داده شود چون منابع را خود مردم تامین کرده‌اند انگیزه بیشتری برای حفظ آن دارند.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع برنامه ها و فعالیتهای معین های اقتصادی باید نهادینه شود خاطرنشان کرد: باید در حوزه امور مربوط به معین اقتصادی قائل به برنامه‌های بلند مدت باشیم تا این طرح با تغییر و جابه جایی مسئولان دچار مشکل نشود. قطعاً اگر اصول کار را بر مبنای اتفاقات نهادینه شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و استان ببینیم این طرح در هرصورت راه خود را ادامه خواهد داد.

فعالیت معین اقتصادی باید نهادینه شود
معاون بازرگانی سازمان همیاری خراسان رضوی:
به عنوان معین اقتصادی از مزیتهای هر منطقه برای توسعه اقتصادی استفاده می کنیم

معاون بازرگانی سازمان همیاری شهرداری های استان نیز در این نشست، اظهارکرد: ساختارها و گفتمان ها در همه اضلاع مثلث اقتصادی باید به درستی شکل گیرد تا مسیربرای معین اقتصادی هموارشود.
ناصربهزاد افزود: برنامه ریزی برای معین های اقتصادی باید به گونه ای باشد که منجر به رشد اقتصادی درفضای اقدام آنها شود.
به گفته وی، طرح هایی که سازمان همیاری شهرداری ها به عنوان معین اقتصادی تعریف کرده در راستای ثروت زایی و ایجادارزش افزوده است.
وی همچنین گفت: درمساله معین اقتصادی، گرچه ظرفیت های درونی مردم به کارگرفته می شود ولی اقدامات جبرانی و حمایتی از سوی دولت و سرمایه گذاران هم باید اعمال شود.
بهزادافزود: سازمان همیاری شهرداری ها با استفاده از مزیت ها و قابلیت هر شهر برای ایجاددرآمدپایدار درآن شهر برنامه ریزی می کند و درسطح ملی نیز با مشارکت بخش خصوصی، طرح هایی از جمله کشت قراردادی در حوزه کشاورزی، گیاهان دارویی و... و تکمیل زنجیره پوشاک را برای کمک به توسعه شهرها پیش می برد.




نقش موثر مسئولان در اعتماد سازی و همراه سازی مردم با معین های اقتصادی

مسئول هماهنگی معین های اقتصادی سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی نیز در این جلسه از همکاری و همراهی ارکان مثلث اقتصادی از جمله دادستانی ها، دادگستری، ائمه جمعه، نمایندگان مردم در مجلس و ... باسازمان همیاری به عنوان معین اقتصادی شهرستان بینالود و شهر کاشمر و ... تقدیر کرد.
 مصطفی رئیسی به همکاری های بسیج و سپاه در اجرای برنامه های معین های اقتصادی، افزود: کلیه مسئولان شهرها به عنوان اضلاع مثلث اقتصادی فرهنگی هماهنگی و همکاری کاملی را داشتند و همراهی و اعتمادسازی مردمی را در این حوزه مدیون تلاش های آنها هستیم.
وی خاطر نشان کرد: در همین راستا علاوه بر همکاری های این مسئولان با معین اقتصادی برای راه اندازی صندوق ها و اشتغالزایی های جدید صورت گرفته، تنها در طرقبه شاندیز مشکلات بیش از 680 نفر از کارکنان واحدهای تولیدی و پروژه های اجرا شده در شهرستان از طریق تسهیل گری و مطرح کردن در جلسات ارکان شهرستان، مرتفع شد./ح.ج/2287/







موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی