مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان خبر داد:

ایجاد تورهای گردشگری معدنی در معادن استان با مشارکت شهرداری ها

ایجاد تورهای گردشگری معدنی در معادن استان با مشارکت شهرداری ها مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی از برنامه ریزی های اولیه برای ایجاد تورهای گردشگری معدنی توسط این سازمان با مشارکت شهرداری سنگان در این شهر مرزی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان همیاری شهرداری های خراسان رضوی، میثم کرمانی با اشاره به جلسه مشترک صبح امروز با دین محمد جلالی شهردار سنگان، عنوان کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری در راستای تلاش همگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید، تلاش داریم با همکاری شهرداری سنگان در حوزه ایجاد تورهای گردشگری در بخش معدنی برنامه ریزی کنیم.
وی با تا کید بر همکاری موثر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اجرای مطلوب این پروژه، عنوان کرد: ظرفیتهای خوبی در حوزه گردشگری معدنی در شهر مرزی سنگان که سرشار از معادن سنگ آهن و ... است وجود دارد که باید برای استفاده بهینه از این فرصت ها، طرح های اقتصادی درآمدزا تدوین شود.
مدیر عامل سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی در توضیح طرح گردشگری معدنی، بیان کرد: با پایان استخراج، معدن تبدیل به پدیده‌ای متروک می‌شود که آسیب‌های زیست محیطی خاص خود را دارد. با این حال می توان این رویه را تغییر داد و به این کالبد مرده روحی دوباره بخشید در واقع معادن چه متروک و چه فعال قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارند.
وی افزود: این امر اتفاقی که در شماری از کشورهای دنیا افتاده و در پی آن فضای معدن پس از پایان استخراج، تغییر کاربری یافته است و به شکل‌گیری پدیده‌ای می انجامد که گردشگری معدنی نام دارد.
کرمانی با بیان اینکه ایجاد این طرح در خراسان رضوی و شهر سنگان برای اولین بار در کشور انجام خواهد شد، خاطر نشان کرد: اگر این طرح در ایران و مشخصاً استان خراسان رضوی عملیاتی شود، با توجه به پتانسیلی که برای پیاده‌سازی آن در شهرهای مختلف وجود دارد، معادن متروک و فعال استان می‌تواند به عنوان جاذبه‌های گردشگری و منابع ایجاد اشتغال و درآمدزایی مطرح شوند.
وی ادامه داد: معادن درحال بهره‌برداری، استخراج و یا معادن متروکه در زمینه ژئوتوریسم قابلیت فعال شدن دارند و بدون شک سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند موجب اشتغال‌زایی فراگیر به ویژه برای جوانان بومی هر منطقه شود
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای خراسان رضوی با اشاره به معادن دارای ظرفیت بالقوه گردشگری دراستان اظهارکرد: معدن فیروزه نیشابور، معدن نمک عمارلو در نزدیکی معدن فیروزه و معدن طلای طرقبه و معادن سنگ آهن منطقه سنگان از جمله معادن مستعد در این زمینه به شمارمی آیند.
وی به ظرفیتهای تخصصی سازمان همیاری و موسسه توسعه گردشگری وابسته به این نهاد در حوزه گردشگری، افزود: در حال حاضر با همکاری شهرداری سنگان و بهره گیری از توان موسسه توسعه گردشگری، چگونگی ایجاد این طرح اقتصادی در حوزه گردشگری معدنی در حال بررسی است و قطعاً همکاری های سازمان های میراث فرهنگی، صمت و ... نقش موثری در اجرای موفق آن خواهد داشت./ح.ج/2275/





موسسه آموزش تحقیقات و مشاوره شهرداری استان خراسان رضوی مرکز علمی کاربردی شهرداری مشهد شرکت خدمات بیمه ای همیار شرکت نمونه گردشگری چالیدره شرکت مجتمع پایانه های انرژی دوغارون موسسه صنعتی گوشت مشهد شرکت همیاران شمال شرق شرکت همیار سازه توس شرکت همیار زیست گستر پردیسان شرکت تجارت سازان آویژه آریا موسسه توسعه گردشگری هشتیار شرکت ژلاتین آریا شرکت مدیریت معدن همیار انرژی